Nelly Gaskin

Keramiker

“Leret er min uendelige fortælling. Jeg løber ikke tør for ideer, så længe der er ler” – Nelly Gaskin

Overalt i galleriet har hun drysset sin legesyge humor. En høne på kjolen, en kaffekande på ginen. Smil og du er for evigt tabt i hendes univers.

Nelly1
14370312_10209339140528482_4566218715087255678_n
82_27
30_34
portraet-nelly-gaskin-dkod_195

Nelly Gaskin – keramiker

Dørklokken i galleriet  ringer. Hun sidder i ler til op over ørerne på værkstedet. Hendes hænder former løs på en buttet dame i lettere løssluppen påklædning og positur. Nelly tegner frække netstrømper med en træpind. Hun lægger pinden, rejser sig fra bordet, hiver forklædet af og tørrer det sprukne ler af hænderne. Et stykke plast over lårbasserne, så de ikke tørrer for hurtigt, og hun går smilende ud i galleriet.

GALLERI BRUUNS HJØRNE. Fyldt med lækker brugskunstdesign, skabt i et gensidigt arbejds- og butiksfællesskab mellem Nelly og kollegaen, keramiker Lene Hansen. Begge fremstiller de keramisk kunst/ brugskunst i stærkt personlige designs, og har hver især skabt sig et navn herigennem. Det er den fælles kærlighed til leret, fed humor og total forskellighed, der er limen i deres fællesskab på Bruuns Hjørne.

Nellys signatur finder du overalt. Hendes service, hendes skulpturer, og ikke mindst i raku-ginerne, som blev hendes og Lenes første store og internationale fælles brand. Overalt i galleriet har hun drysset sin legesyge humor. En høne på kjolen, en kaffekande på ginen. Smil og du er for evigt tabt i hendes univers.

Hun giver dig hele Jens Hansens Bondegård med til morgenkaffen. Køer, der smiler venligt, glade grisebasser, og fnisende høns på servicet. Hun giver dig også lækre former og gennemført håndværk. Nelly Gaskin er et unikt blandingsprodukt af sin designskole baggrund, sin lunehumor, og sin egen evne til at forme og tegne i ler i hendes helt egen streg:  Cartoon  Ceramics by Nelly Gaskin.

Nelly Gaskin har haft sit eget velsælgende brand i mange år, men mødet med kollegaen, Lene på en kunstnermarked for 18 år siden blev skelsættende for begge. Det begyndte i Lenes værksted i Flakkebjerg, begge var fascinerede af den japanske brændingsmetode, raku, og blev på et tidspunkt så overtændt at de blev oppe hele natten, drak kaffe i spandevis og hylede af grin sammen, mens de lærte sig metoden. Mellem Lenes cigarettåger og kaffen i blodet opstår ideen om at lave en lille gine – skulptur i raku. Det er her de finder ud af at udnytte hinandens forcer. Lenes eminente drejeteknik, og Nellys finurlige figurer.

De tager på marked i Odense med de nye giner, og uden en klink på lommen, og sover i bilen den første nat. Næste dag sælger Nelly alle ginerne, mens Lene er henne og tisse. Inden de er hjemme har de ramt forsiden af lokalavisen. Siden har de ramt lige ind i en skandinavisk boligtrend. Nelly leger stadig med ler. På sit kaffebord, på en udsøgt plads i rummet. Ude eller inde. Trods anerkendelser fra hele den kunstfaglige etat, er hun i et evigt skizofrent trip, hvor hendes faglige usikkerhed, der sidder som den onde fårekylling og hvisker hende ondt i ørerne, har lidt for megen taletid.

De gode kicks, den faglige sikkerhed, modspillet, bekræftelsen er modvægten. Det har hun sammen med Lene. Deres temperament kunne ikke være mere forskelligt. Lene er Nellys gode fårekylling på hendes anden skulder. Det får de begge en masse kreativt ud af – det står på hylderne i galleriet. Nelly mestrer leret, dets strukturer er en del af hendes faglige dna. Hun springer ikke over lave gærder. Derfor ender hun stadig ofte med skår i ovnen.

“Leret er min uendelige fortælling. Jeg løber ikke tør for ideer, så længe der er ler”, siger hun.

Skærmbillede 2019-11-11 kl. 22.49.06
Skærmbillede 2019-11-11 kl. 22.48.44
nelly3
nelly5