Nelly Gaskin

[lab_heading title=”Nelly Gaskin”][/lab_heading]

Dørklokken i galleriet ringer. Hun sidder i ler til op over ørerne på værkstedet. Hendes hænder former løs på en buttet dame i lettere løssluppen påklædning og positur.

Nelly tegner frække netstrømper med en træpind.

Hun lægger pinden, rejser sig fra bordet, hiver forklædet af og tørrer det sprukne ler af hænderne. Et stykke plast over damelårene, så de ikke tørrer for hurtigt, og hun går smilende ud i galleriet.

GALLERI BRUUNS HJØRNE. Fyldt med lækker brugskunstdesign, skabt i et gensidigt arbejds- og butiksfællesskab mellem Nelly og kollegaen keramiker Lene Hansen.

Begge fremstiller de keramisk kunst/ brugskunst i stærkt personligt design og har hver især skabt sig et navn herigennem. Det er den fælles kærlighed til leret, fed humor og total forskellighed, der er limen i deres fællesskab på Bruuns Hjørne.

Nellys signatur finder du overalt. I hendes service, hendes skulpturer og ikke mindst i raku-ginerne, som er hendes og Lenes første store og internationale fælles brand.

Overalt i galleriet har hun drysset sin legesyge humor. En høne på kjolen, en kaffekande som hat, fire næsehorn, der springer buk.

Hun giver dig hele Jens Hansens Bondegård til morgenkaffen. Køer, der smiler venligt, glade grisebasser og fnisende høns på servicet. Hun giver dig også lækre former og gennemført håndværk.

Nelly Gaskin er et unikt blandingsprodukt af sin designskole baggrund,

sin lune humor og sin evne til at forme og tegne i ler i helt egen streg:

Cartoon Ceramics by Nelly Gaskin.

Nelly Gaskin har haft sit eget velsælgende brand i mange år, men mødet med kollegaen Lene på et kunstnermarked for 18 år siden blev skelsættende for begge. Det begyndte i Lenes værksted i Flakkebjerg, begge var så fascinerede af den japanske brændingsmetode, raku, at de blev oppe hele natten, drak kaffe i spandevis og hylede af grin sammen, mens de lærte sig metoden.

Mellem Lenes cigarettåger og kaffen i blodet opstår ideen om at lave en lille gine-skulptur i raku. Det er her, de finder ud af at udnytte hinandens forcer. Lenes eminente drejeteknik, og Nellys finurlige figurer.

De tager på marked i Odense med de nye giner – uden en klink på lommen og sover i bilen den første nat. Næste dag sælger Nelly alle ginerne, mens Lene er henne og tisse. Inden de er hjemme, har de ramt forsiden af lokalavisen. Siden har de ramt lige ind i en skandinavisk boligtrend.

Nelly leger stadig med ler. På dit kaffebord, på en udsøgt plads i rummet. Ude eller inde.

Trods anerkendelser fra hele den kunstfaglige etat, er hun i et evigt skizofrent trip, hvor hendes faglige usikkerhed, der sidder som den onde fårekylling og hvisker hende ondt i ørerne, har lidt for megen taletid.

De gode kicks, den faglige sikkerhed, modspillet, bekræftelsen er modvægten. Det har hun sammen med Lene. Deres temperament kunne ikke være mere forskelligt. Lene er Nellys gode fårekylling på hendes anden skulder.

Det får de begge en masse kreativt ud af – det står på hylderne i galleriet.

 

Nelly mestrer leret, dets strukturer er en del af hendes faglige dna. Hun springer ikke over lave gærder. Der er altid gang i tekniske og kreative eksperimenter. Derfor er der stadig ofte skår i ovnen.

”Leret er min uendelige fortælling. Jeg løber ikke tør for ideer, så længe der er ler”, siger hun.

 

 

Nelly Gaskin
Keramiker

www.nellygaskin.dk

Skriv et svar