Keramiker
Det er den blå farve i alle afskygninger, der dominerer. Den er himlen og havet, den skiller sig ud i bybilledet. Gang på gang har Gerda bevist dette postulat i springvand, porte og facader, og bygningsværker, hvor hendes unikke mosaikker brød de faste formler, og spredte farve.
Der står et kæmpestort halvt æble i vinduet. Et saftigt symbol på Gerda´s keramiske univers, hvor himlens og havets blå farvetoner dominerer hendes frembringelser, og man godt kan komme lidt i middelhavsstemning. Lerstøvet rejser sig i uendelige skyer fra bordet, da Gerda sætter 2 af sine kaffekopper ned foran os.
Gerda Østergaard er kunsthåndværker i ordets bogstaveligste forstand. Hun er flittigt brugt, og højt anerkendt i dansk byggeri, og hun har i en periode sat sit helt eget eksotiske præg på dansk byarkitektur. I dag er det sammenhæng mellem funktion og dekoration, der har fokus i hendes arbejdsliv. I hendes udstilling på værkstedet finder du et vakuum af hendes samlede karriere. Hun har taget det bedste med sig. Gerda holder af og trives i fællesskabet. Det udvikler hendes kreativitet, og hendes mosaikker rammer en trend. Mange års skrabet arkitektur, skriger nu på hendes verden af små stykker brændt ler i en samlede fortælling om universet. Hendes tydelige inspiration fra Ægypten og Iran, Syrien lader hun få frit spil.
Det er gentagelserne der fremkalder mønstrene. Det giver tilfredshed og ro at forvandle kaos til helhed, siger hun, og tager kaffekoppen op. Gerda har taget det eksotiske med fra arkitekturen og ind i sin brugskunst.
Henne langs væggen til ovnrummet står ugler på pinde, og en række rytterskulpturer. Gerdas evne som skulptør har hun tidligere udlevet i de større byrum, replica orologi rolex og nu fortsætter hun her. Hendes små skulpturer er allerede en del af hendes brand. En levende demonstration af hendes evne til at samle dekoration og funktion er serien af fiskefade med fiskebensmønstret saftrille. De startede som en sjov ide, og ender som efterspurgt brugsdesign.
Hendes lyst til de store og vilde eksperimenter, er udlevet, og det er i langt højere grad fordybelsen i emnet – den dér mere omfattende proces, der kræver ro og detaljerytteri, hun tænder på i dag. Hendes tid og fordybelse ligger i de mange detaljer, der gør hver af hendes ting til en lille fortælling i sig selv.