Leila Joensson

Kunsthåndværker

En hang til nøjagtige gengivelse af den historiske kunst har smittet af på hendes øvrige kunstneriske årer, og de flyder i rigt mål.

Hun er en habil portrætmaler, fordi hun evner at læse menneskers ansigter med en nærmest tilsvarende fotografisk nøjagtighed, som den hun fanger historiens vingesus med.

20180202_111524
IMG_0564
24796293_1760885620879992_8641163735796881584_n
1608_harigasti_web
Jytte A_2_den.18.nov.2017

Leila Joensson – kunsthåndværker

Om sommeren vil du for det meste kunne finde Leila Joensson på et af landets middelalder markeder, hvor hun sidder og arbejder med et stykke kunsthåndværk på akkurat samme måde som maleren gjorde det i middelalderen. Hun er iført middelalderkvindens klædedragt. Her finder du hendes nordiske ikoner, malet på stedet. Forlæg er motiver fra middelalderens nordiske kalkmalerier, træskærerarbejder mv. Munden har lige så meget fart på, som hendes hænder. Leila Joensson er et fortællende orakel. Hendes viden om perioden fra førromersk Jernalder (500 – 1 f.Kr.) og frem til Middelalderen (1000-1536 e.Kr.) er omfattende og dybdegående.

Hun fortæller dig langt tilbage til en tid, hun gerne selv ville være født i. Det blev hun ikke, men i hendes historiske kunstfrembringelser udlever hun til fulde hvad historien ikke matchede. Hun er fuldstændigt autentisk i sine gengivelser, og har ad denne vej oparbejdet et ry som eftertragtet aktør på museer, historiske udstillinger og workshops herhjemme og i udlandet.

Leila er uddannet lærer i naturfag og billedkunst, hun lever og ånder for arbejdet med kulturhistorisk formidling, og hun er – mildt sagt –  bidt af vores keltiske kulturarv og fælles forhistorie. Hun voksede op i Albertslund og besøgte ofte det historiske værksted, Vikingelandsbyen ved Vestskoven. Hver ledige stund rendte hun rundt og sugede til sig. Senere blev hun selv engageret i historisk formidling på stedet. Som 20 årig drager hun til Wales. Hun vil finde kelterne, og lander et sted, hvor folk tager varmt imod hende, og byens keltiske mytologi er synlig overalt. Hun tegner og maler – lader fantasien løbe, mens hun indlever sig i tiden dengang. Og hun vender tilbage. Igen og igen.

En hang til nøjagtige gengivelse af den historiske kunst har smittet af på hendes øvrige kunstneriske årer, og de flyder i rigt mål. Hun er en habil portrætmaler, fordi hun evner at læse menneskers ansigter med en nærmest tilsvarende fotografisk nøjagtighed, som den hun fanger historiens vingesus med.

Og hvad hun samlede op af tanker og fantasier under de mange rejser tilbage til Wales, er nu blevet til en historisk trilogi om den keltiske jernalder, ”Harigasti” (Hærgæsten på nudansk) . Bind 1 er udgivet på forlaget Mellemgaard i 2017. Bind 2 forventes udgivet i maj 2018. Bogen er skønlitterær. Hendes hovedperson er fiktiv, men indholdet bygger på virkelige hændelser, og giver et levende indblik i stammernes traditioner og religioner, og hvem vi danskere faktisk er efterkommere af. Her kombinerer hun oven i købet kunstneren med lærergerningen, da serien kan anvendes i historieundervisningen, og da hendes sprog er lige så levende som fortællingerne er bloddryppende, har hun ramt lige ind i et skrigende pædagogisk behov for en nedprioritet del af folkeskolens faste pensum.

Lige nu er Leila dog hverken i skole eller på middelaldermarked. Hun er klædt om til kedeldragt og sikkerhedssko. Sammen med sin mand, har hun købt den gamle smedje fra 1895 på Stigsnæs. Stedet skal genoplives. Her skal smedes i essen, og være arbejdende værksted og butik, der frembringer håndværk og kunst fra begges hænder.

Leila rykkede vikingerne til Skælskør i 2018. Kunst & historisk håndværk – i den gamle smedie.

Leila
Leila2
Leila3
leila4